GRA W STATKI (Battleship)

statki

W erze przed iPadami, tabletami i telefonami ogromną popularnością cieszyły się gry zeszytowe. Zajmowały czas w trakcie „okienek” między zajęciami, a niekiedy „wprowadzały życie” do długich nudnych lekcji 😉 Jedną z popularniejszych tego typu gier (tuż za „kółkiem i krzyżykiem”) były Statki (zwane też w niektórych regionach Okrętami).

Gra w morskie batalie nie wymagała specjalnego sprzętu ani akcesoriów. Wystarczyła kartka papieru i coś do pisania. Za to gwarantowała mnóstwo pozytywnych emocji. Dziś Statki wciąż mogą okazać się wspaniałą formą rozrywki, idealnie sprawdzają się w trakcie rodzinnych podróży, a także podczas długich jesiennych wieczorów…

Gra dedykowana jest dzieciom od ok. 6/7 roku życia (konieczna jest znajomość liczb do 10 i alfabetu od A do J). Do gry potrzebujemy dwóch osób, a sama rozgrywka trwa zwykle około 20 minut.

Poza dużą dawką emocji, Statki stanowią świetny trening logicznego i strategicznego myślenia, skupienia, a także oswajają z porażką. W trakcie gry, gracze muszą uruchomić swoją wyobraźnie przestrzenną (tak ustawić swoje masztowce, aby ich położenie nie było oczywiste dla rywala) i obrać celną strategię strzałów. Innymi słowy, aby wygrać, trzeba się nieźle nakombinować 😉

JAK GRAĆ W STATKI ? 

Każdy z graczy rysuje na kartce po dwie mapki 10×10 oznaczone w pionie cyframi od 1 do 10 i literami od A do J w poziomie. Pierwsza to morze po którym będą pływały Nasze statki, a druga to morze Naszego rywala.

plansza do gry w statki

Na pierwszej z mapek gracz zaznacza położenie swoich statków (zadaniem przeciwnika będzie odgadnięcie ich położenia, a zatem warto dobrze się zastanowić nad odpowiednim rozmieszczeniem swoich masztowców). Do narysowania mamy 10 statków:

  • jeden czteromasztowiec (cztery sąsiadujące kratki)
  • dwa trzymasztowce (trzy sąsiadujące kratki)
  • trzy dwumasztowce (dwie sąsiadujące kratki)
  • i cztery jednomasztowce (jedna kratka)
statki do narysowania

Statki tworzymy za pomocą przylegających do siebie kwadratów mogących tworzyć dowolne kształty. Zawsze jednak muszą stykać się bokami (nigdy samymi rogami), tak jak poniższe czteromasztowce.

możliwe kształty statków

Z kolei poszczególne statki nie mogą stykać się ani bokiem ani rogiem, dlatego trzeba dobrze rozplanować ich położenie na pierwszej mapce.  

Druga mapka służy do notowania Naszych strzałów oddanych w przeciwnika. Strzelamy za pomoca okreslania współrzednych w pionie i pozimie np. A1, C4, F8, itd. 

  • Chybiony strzał określamy mianem „pudła” i zaznaczmy go na mapce przeciwnika kropką (aby ponownie nie strzelać w to samo miejsce). 
  • Celny strzał to „trafiony” oznaczany za pomocą X.
  • Statek trafiony w całości (lub jednomasztowiec) tytułujemy jako „trafiony zatopiony„, a na naszej mapce zamalowujemy zatopiony statek i jako , że poszczególne okręty nie mogą się stykać – stawiamy wokół niego kropki.
jak oznaczać strzały

Strzały oddajemy naprzemiennie. W przypadku trafienia – gracz strzela dalej, aż do pierwszego „pudła”. Gdy chybi, kolejka przechodzi na drugiego gracza.

Celem gry, jest poprawne określenie dokładnego położenia wszystkich statków swojego przeciwnika.

Wygrywa ososba, która jako pierwsza zatopi wszystkie statki rywala.

Podczas gry, nie wolno podglądać plansz swoich przeciwników. Dla wygody można od razu usiąść tak, aby nie było to możliwe lub użyć otwartych książek (zasłonić się okładką).

Celnych strzałów i dobrej zabawy!

Dodaj komentarz